Práce z domova

Práce z domova nebo-li tzv. home office využívá v dnešní době dominujícího virtuálního světa čím dál tím větší procento lidí. A není divu. Časová flexibilita již není požadována pouze po zaměstnanci, nýbrž i po zaměstnavateli. Home office je chápán jako atraktivní zaměstnanecký benefit. A dnes už velmi běžný.

Typy home office

Je nutné rozlišovat, zda se jedná o permanentní vykonávání pracovní činnosti z domova, nebo občasný home office v podobě zmíněného firemního benefitu. U mnoha profesí práci z domova samozřejmě vykonávat nelze. Tam, kde to ale reálné je – např. online marketing či IT – je dnes už většina zaměstnavatelů svolných.

Lidé hledající výhradně práci z domova by se však měli mít u řady nabídek na pozoru. Nemálo z nich totiž se dá označit za tzv. „letadla“. Jedná se o podvodné nabídky slibující většinou za určitý vstupní poplatek atraktivní, však nesplnitelné – jednoduchou pracovní činnost, krátkou pracovní dobu a k tomu neúměrně vysoké platové ohodnocení.

V režimu home office si také mnoho mnoho lidí pouze přivydělává ke své hlavní pracovní činnosti nebo jinému. Může se jednat o ženy na MD, studenty, penzisty, ale i osoby, které mají jednoduše vícero povolání.

Výhody práce z domu

Pracovat z domu může být poměrně výhodné, a to pro obě strany – zaměstnance i zaměstnavatele. Jednak je ušetřeno mnoho času, který běžně zabere příprava zaměstnance na odchod na místo pracoviště, jako samotná doprava a s tím spojené náklady. Dále, například při návštěvě lékaře, si zaměstnanec nemusí brát volno, navíc si sám určuje svoji pracovní dobu. Přece jenom, stěžejní je odvedená práce.

Pro některé osoby dlouhodobě vykonávající práci z domu je fakt, že nemusejí dojíždět na místo pracoviště přímo extrémně výhodný, zvláště pak pokud se jedná o maminky na MD, tělesně postižené nebo ty, kteří pocházejí z odlehlejších koutů republiky bez možnosti tamního uplatnění.

Změna legislativy 2017         

V dubnu 2017 však přinese aktualizovaný zákoník práce v tomto ohledu jisté změny. Nově se bude jednat především zavedení povinnosti zaměstnavatele hradit zaměstnanci v režimu home office náklady s tím spojené – internet, pravděpodobně i elektřina či pořízení pracovních nástrojů. Tato povinnost však bude platit pouze pro toho zaměstnavatele, jehož zaměstnanec pracuje z domu pravidelně, nikoli pouze nárazově.

Tato skutečnost je pro zaměstnavatele zbytečnou přítěží navíc, jelikož to pro něj může být náročnější jak po stránce finanční, tak administrativní. Záleží však na konkrétních případech, proto by si měl každý propočítat, zda se mu to vyplatí.

Další změny se týkají zabránění izolace pracovníka v home office, kdy by se jej zaměstnavatel měl snažit za jeho souhlasu alespoň občasně integrovat do pracovního týmu, a také ochrany firemních dat ze strany zaměstnance. Ten si pak dle libosti může určovat svou pracovní dobu, avšak nebudou mu propláceny přesčasy a také nebude moci uplatnit některé osobní překážky v práci.

A co vy? Pokud vás home-office neláká, mrkněte na nabídku volných pozic v personální agentuře Netmarks. Rádi se s vámi spojíme.