Jak napsat motivační dopis

Dvě základní, prvotní pole kontaktu s vaším potenciálním zaměstnavatelem jsou životopis a motivační, nebo také průvodní, dopis. Protože zde máte možnost zaujmout, je třeba ji využít, jelikož právě tak se vám může otevřít cesta dále – tedy cesta k pracovnímu pohovoru a následně do vysněného zaměstnání.

Co napsat do motivačního dopisu?

CÍL: Nebo-li, co je cílem průvodního dopisu? Odpověď je velmi jednoduchá a vy byste jí měli podřídit téměř vše, co bude obsahem vašeho motivačního dopisu. Hlavním záměrem průvodního dopisu je to, aby vás personalita pozval na pohovor. Zaujmout na osobním setkání už je přece jenom většinou jednodušší, než tak učinit na bílém papíře tištěným černým písmem, kterých obdrží zaměstnavatel tucet.

Jak správně napsat strukturovaný životopis

CESTA: Jak však docílit toho, abyste na osobní setkání se zaměstnavatelem byli opravdu pozváni? Klíčové je racionálně, zajímavě, však věcně objasnit svou motivaci pro vykonávání dané pozice. Pokud personalita vycítí vaši motivaci, máte mnohem větší šanci uspět. Motivovaný uchazeč se totiž jeví jako potenciálně stabilní zaměstnanec, což je přesně to, co zaměstnavatel chce.

Struktura motivačního dopisu

Nezapomeňte, že i osobněji vyhlížející motivační dopis má také své náležitosti. Musí být především přehledný. Text by neměl být příliš dlouhý, vyvarujte se sáhodlouhých líčení vaší osoby. Buďte věcní a uvádějte vždy relevantní informace.

Kontaktní informace

Hlavička dopisu musí obsahovat vaše kontaktní údaje – jméno, váš telefon, e-mail a také adresu bydliště. Takto má kontakt na vás personalista hned po ruce v případě, že by vám chtěl odpovědět.

Úvod – proč píši

Je vhodné zjistit si, komu konkrétně píšete, ať tomu můžete přizpůsobit úvodní oslovení. Pokud to však nevíte, použijte neutrální „Vážený pane, paní“.

Není potřeba uvádět motivační dopis dlouhými zdvořilostními frázemi. Hned v úvodu je dobré přejít rovnou k věci, jelikož na lichotivé smyčky nemá personalista čas a většinou ani chuť – spíše naopak. Nejlépe uděláte, když zmíníte pozici, o kterou máte zájem – nedoporučuje se v průvodním dopise vynechat tento bod, většinou vám nikdo pozici na míru vymýšlet nebude.

Motivace

Jádrem vašeho sdělení by měla být již zmíněná motivace k vykonávání dané pozice. Vyzdvihněte vaše předchozí pracovní úspěchy, vaše klady a zkušenosti, které by potenciálnímu zaměstnavateli mohly být k užitku. Neopakujte však informace uvedené v životopise, vašemu motivačnímu dopisu dejte něco navíc.

Tady by personalista měl získat větší náhled do toho, jaká jste osobnost. Na základě vašeho vyjadřování snadno vyvodí závěry  - a jestli pozitivní nebo negativní, to už je jen na vás, proto průvodní dopis nepodceňujte.      

Vždy mějte na paměti to, že je hlavní sdělit potenciálnímu zaměstnavateli, co byste vy mohli přinést společnosti, u které se ucházíte o zaměstnání, nikoli naopak – tedy co by firma mohla přinést vám.

Výzva

Na konci průvodního dopisu nezapomeňte požádat o osobní setkání – jedná se přeci o cíl, kvůli kterému jste vůbec dopis psali. Můžete podat informaci o tom, kdy a kde konkrétně vás personalista lépe zastihne.

Typy motivačního dopisu

Dále je potřeba zohlednit vaši výchozí pozici, totiž jestli jste například student, absolvent nebo naopak už zkušený uchazeč. Pokud ještě studujete, předpokládá se, že mnoho pracovních zkušeností za sebou nemáte, proto než úspěchy z minulých zaměstnání spíše vyzdvihněte své profesní cíle, účasti na stážích, diplomy či relevantní výsledky olympiád.

Volná pozice - prodavač/ka, Praha

Jestliže se hlásíte například na pozici prodavačky přes agenturu, a tudíž neznáte svého potenciálního zaměstnavatele, je klíčové zdůraznit především své předešlé pracovní zkušenosti. Vhodné je se zaměřit také na vaše povahové rysy, které mohou být zaměstnavateli k užitku, tyto by však měly být uváděny s doložením v předchozí profesi. Např. „jsem zodpovědná – pracovala jsem 5 let jako vedoucí prodejny“. Mějte však především na paměti to, že vyplatí se jen ty informace, které jsou založeny na pravdě.